Solo

77 min

Solo Performance, PAErsche LAB17, Konferenz, Köln, Kulturbunker, 9.-16.7.2017
Fotos: Beatrice Didier

Reflections:

Initial situation:
A much too big room with stage and escape routes, smelling from the last cultural bunker party of sweat, alcohol and smoke from the high school graduation
Material:
about 111 larger and smaller objects in several pockets, a table, 2 chairs (one for me, one for the inner critic), a flute
Additional material:
2 blue packets of table salt from Netto
2 hours time
12 sometimes 14 spectators
My first longer public solo performance improvised from the ground up.

Preparation:
Laying on the table: all white, black, gray and silver objects.
Lining up on the edge of the stage: all the bright, shiny, colourful stuff, including my mother’s diary from 1945.

My doing for 77 minutes:
Cucumbering around, letting salt trickle away, groaning, singing, saying, speaking, blowing, reading, writing, pulling at the table, pushing the chair in A minor, climbing up and down the stairs, walking foolishly, crushing, grimacing.

Asking the audience for how long they want to see my performance, and setting the countdown after their announcements: this spontaneous idea right at the beginning was quite good.

Lying down on this stupid stage to wait: which was no waiting because of my mental cinema, although in the video afterwards I liked the physical position very much: like the scarf, my lower legs dangling down at the edge of the stage, hanging passively. (I love hanging)

Pulling the tablecloth: during this “scene” I was free for a few moments, free from anxiety (see below: 5. wall).

Saving the most delicate of my great-grandmother’s liqueur glasses from smashing, the one that sounds the most beautiful, the brightest, if you skillfully snap your fingernail against it (I didn’t do that),

Playing the flute in the staircase: was beautiful boring, because not so original and creative

Audience votes:
“Top-notch”
“A mad revelation”
“baroque insolence”
“disarming contact with the audience”
“conceptual absurdity”
“I am so grateful to you!”

My personal result:
failed, because of the
“5th wall”: subjective, inner projection of the inner critic, invisible to outsiders, in the direction of the audience’s spellbound area
smell: disgusting, chemical, obtrusive, acrid
Consistency: sticky, tarry or plexiglas-like
Temperature: hot ice
Colour: opaque, colourless
Shape: 5 m high x 10 m deep x 30 m long
subjectively perceived effects: anxiety, paralysis, attrition of the intestines and bone marrow

Outlook:
sticking to it by all means, especially to the process that leads to the liberation from the inner critic, and to doing nothing, to letting it go, i.e. continuing to daddle between heaven and hell

different hairstyle

Reflektionen:

Ausgangssituation:
Ein viel zu großer, von der letzten Kulturbunkerabifeier nach Abiturientenschweiß, Alkohol und Rauch stinkender Raum mit Bühne und Fluchtwegen
Material:
ca. 100 größere und kleinere Objekte in mehreren Taschen, ein Tisch, 2 Stühle (einen für mich, einen für den inneren Kritiker), eine Querflöte
Zusatzmaterial:
2 blaue Pakete Kochsalz von Netto
2 Stunden Zeit
12 manchmal 14 Zuschauer
Meine 1. längere, öffentliche von der Pike improvisierte Soloperformance.

Vorbereitung:
auf den Tisch legen: alle weißen, schwarzen, grauen und silbernen Objekte.
Auf dem Bühnenrand aufreihen: das ganze bunte, leuchtende, farbenfrohe Zeug, incl. Tagebuch meiner Mutter aus dem Jahr 1945.

Mein Tun 77 Minuten lang:
herumgurken, Salz rieseln lassen, stöhnen, singen, sagen, sprechen, blasen, lesen, schreiben, am Tisch ziehen, den Stuhl in A-moll schieben, die Treppe hinan- und hinabsteigen, albern gehen, zerknüddeln, grimassieren.

Das Publikum zu fragen, für wie lange es meine Performance sehen möchte, und nach seinen Ansagen den Countdown einstellen: diese spontane Idee gleich zu Beginn war schon ganz schön gut.

Mich auf diese blöde Bühne legen zum Abwarten: was wegen meines Kopfkinos kein Abwarten war, obwohl mir im Video hinterher die physische Position sehr gefiel: Wie das Tuch, so auch meine Unterschenkel am Bühnenrand herab baumelnd, passiv hängend. (ich liebe hängen)

Am Tischtuch ziehen: während dieser “Szene” war ich für ein paar Augenblicke frei, frei von Beklemmung (siehe unten: 5. Wand).

Das zarteste der Likörgläser meiner Urgroßmutter vorm Zerschellen retten, das welches am wunderschönsten, am hellsten klingt, wenn man mit dem Fingernagel gekonnt dagegen schnipst (habe ich nicht gemacht),

Im Treppenhaus flöten: war schön langweilig, weil nicht so originell und kreativ

Publikumsstimmen:
“Erste Sahne”
“Eine durchgeknallte Offenbarung”
“barocke Frechheit”
“entwaffnender Kontakt zum Publikum”
“konzeptionelle Absurdität”
“Ich bin dir so dankbar!”

Mein persönliches Ergebnis:
gescheitert, und zwar an der
“5. Wand”: für Außenstehende nicht sichtbare subjektive, innere Projektion des inneren Kritikers in Richtung Bannbereich des Zuschauerraums
Geruch: ekelhaft, chemisch, aufdringlich, beißend
Konsistenz: klebrig, teer- oder auch plexiglasartig
Temperatur: heißes Eis
Farbe: undurchsichtig, farblos
Form: 5 m hoch x 10 m tief x 30 m lang
subjektiv empfundene Effekte: Beklemmung, Lähmung, Zermürbung der Eingeweide und des Knochenmarks

Ausblick:
unbedingt dranbleiben, vor allem an dem Prozess, der zur Befeiung vom inneren Kritiker führt, und am Nichtstun, am Laufenlassen, also weiter zwischen Himmel und Hölle herumeiern

andere Frisur